måndag 6 mars 2017

Mamma.


Äventyret min mamma fick vara med om ,när hon föll och bröt armen,är otroligt.
Jag vet inte om hon tuppat av,men föll gjorde hon.Det var en torsdag.(tror jag)
Det var tur att hennes syster,som numera är på Bergvattengården,
blev orolig  när hon inte svarade i telefonen.En sköterska som Maj pratat med
gick dit.Då låg hon på golvet.De ringde mig och sen tog de henne till Vilhelmina.
Därifrån skickades hon till Lycksele ,där hon blev gipsad.Färden gick vidare 
till Åsele,där hon fick vara några dagar.Hon hade ont i armen så klart.
Jag  åkte från Luleå och Viola från Umeå på tisdagen.
Videomöte med Biståndshandläggare m.fl.De satt i Dorotea.
Dan efter transporterades mor till AVA i Dorotea.Det blev så mycket för henne,
så hon blev så orolig.Jag skrev en ansökan om särskilt boende på
Bergvattengården.Hon ville det.Onsdagen därpå fick hon plats där.
Ibland går det undan.
Denna gång körde jag till Umeå och samåkte med syrran.
Viola o jag lejde flyttfirma och flyttade möbler ,kläder och allt möjligt
Vi var totalt slut efter rensande och packande ner och upp.
Mor satt fortfarande i rullstol,eftersom hon inte kunde använda armen.
Lite ovant är det för henne,men hon har all hjälp hon behöver.
Bekanta har hon där också och även de som kommer utifrån och  hälsar på.
Vi åkte hem på fredagen.(tror jag)
Då blev jag sjuk.Bihåleinflammation.Riktigt ordentligt.Var liggande i en
och en halv vecka.Penicillin och mera vila.Nu börjar jag kvickna till.

På söndag åker jag till Dorro igen.Mors kläder ska märkas bl.a.
Måndag kommer Viola.Då ska vi se på en lokal där vi kan magasinera
resten av bohaget.Det är mycket kvar.Så då blir det att packa igen och beställa flytt-
hjälp och städning.Vi magasinerar  tills i sommar när vi får se vad vi gör med det.
Torsdag är det planeringsmöte på BVG.
Förhoppningsvis har vi fått iväg allt då.Viola åker hem för att vara barnvakt.
Jag har bokat ett rum en natt på Campingen.Kan inte börja köra hemåt efter fyra.

Nu för vi hålla tummarna för att allt går som vi planerat.
Mååånga telefonsamtal och pappersfixande har det varit.
Det viktigast nu är att Mor trivs och har det bra.

Inatt har jag inte sovit mycket.Planerar i skallen hela tiden.
Det blir nog bra tillslut!

Gonatt!




2 kommentarer:

Annica sa...

Förståeligt att tankarna snurrar runt. Det är mycket att tänka på och planera för när en älskad anhörig behöver stöd och hjälp. Jag vet, av erfarenhet. Hoppas allt ordnar sig till det bästa och att din mor får det bra på nya boendet. Skönt att du och din syster har varandra och kan hjälpas åt med alla bestyr.
Må väl! Kram!

Yvonne Palo sa...

Tack snälla.

Bloggintresserade