fredag 23 september 2011

Sommarminnen!

När jag lagt mig i gårkväll,kom jag att tänka på hur det var när jag var liten.Vi hade ett litet småbruk med några kor,kalvar och höns.
Familjen bestod av pappa,mamma,lillasyster,farmor och jag.
Av någon anledning kommer jag ihåg att somrarna alltid var soliga och varma på den tiden.
På våren fick korna flytta ut i sommarladugården.Ett litet hus i skogsbrynet uppe på backen.Det liknade mest en lada.Riktiga ladugården städades ordentligt under sommaren.
På morgonen släpptes korna och jagades iväg ut i skogen.
Där befinner dom sig hela dagen på bete.Lagom till kvällsmjölkningen hör vi koskällan närma sig.Då var dom snart hemma igen.
Många gånger har jag tänkt på och undrat vart och hur långt dom går,när dom är ute.
Farmor ,som var änka och hade en liten lägenhet på övervåningen i vart hus,var för det mesta med oss.
På sensommaren när höet var slaget på "lägdorna"fick dom korna beta där.Med elstängsel runt omkring.
Jag minns så väl dofterna och känslorna från dessa somrar.
Mamma doftade gott av Tokalon,när hon kommit in och tvättat sig,efter mjölkningen.
Korna fick en konstig fet smörja inkletad,för att skydda dom mot mygg och flugor.Det luktade INTE gott.
Doften av skog,hö och värme går inte att beskriva.
Bara underbart!!!!
Vi hade faktiskt hemska åskoväder ibland också.Byn ligger som i en gryta,så den stannade länge när den kom.Det berättar jag om en annan gång.

Ha en bra helg och på återseende(hemskt gärna med en kommentar)
Hej!

5 kommentarer:

Gunnel sa...

Jag har precis samma barndomsminnen som du. På sommaren skurades "vinterfuse" och då fick korna vara i "sommarfuse", en betydligt enklare byggnad. Vi hade korna i hagar och hämtade hem dem på kvällen.

Din uppväxt i Västerbottens inland liknar min.

Anonym sa...

Mysigt,jag kan också känna doften av Tokalon salvan som många använde.
Minns hemma i Grundsjö där kossorna fick gå fritt ute på sommaren.
Mina föräldrar fick en ko i bröllopspresent av farmor o farfar.
Tänk om ett brudpar fick en sån present idag-tiderna ändras.
Kram fr kusin irene

Patrik sa...

Det är så roligt att läsa dina berättelser från din barn- och ungdom 5 Plus :-)

Sanna sa...

Härliga somrar låter det som! Gjorde ni kalvdans av första mjölken också? Åh så gott det är! :)

Viktoria sa...

Det är verkligen mysigt att läsa om din barndom mamma. Man ser bilderna så tydligt framför sig... Dofterna kommer i näsan. Underbart! :)

Bloggintresserade