torsdag 2 december 2010

Fluortanten 50 år!

Denna tant ,som vi nog alla kommer ihåg, fyller 50 år i år.
Nu har det börjats med fluorbehandling i skolorna igen,efter att ha varit borta ett bra tag.Vi har ju fluor i både tandkräm och munskölj numera.
Ser bara på mig själv,hur beroende jag blivit av FLUX.Blir lite i panik,när det börjar ta slut.
--
På tal om att åldras(vilken förskräckligt ord)läste jag en artikel av Gunilla Boethius om just detta.
Vi fyrtiotalister som länge varit flest,störst och bäst, är på väg bort från barrikaderna och kvinnorörelsen."Jätteproppen-Orvar" är på väg bort från stora scenen för att ge plats åt de yngre.
Hon efterlyser också åldersneutrala ställen.T.ex.cafeer,butiker,dansställen m.m.
Känner igen det hon skriver om att gå fram till en kosmetikadisk,för att få lite råd.Det går inte--Hon som står där är ung,vacker,absolut slät i hyn och med långa,välmanikyrerade naglar.Hon ser lite överseene på en och verkar inte så villig att hjälpa till.Nej,man går nog därifrån och går hem och smörjer in sig med sin gamla vanliga kräm och sätter på lite läppstift.
Det finns mycket mera i denna artikel,som är skriven med lite ironi,men man känner igen sig.
Ja,vad ska man säga.Speciellt kul är det ju inte,men man måste försöka göra det bästa av situationen.Ta vara på alla erfarenheter man har och leva som man själv vill.
--
Usch så djupt det blev nu.Det var inte meningen!
Ha det gott!!!

4 kommentarer:

Sanna sa...

Grattis Fluortanten! *hihi* Till mig själv o mina kollegor alltså... ;-)
Stor kram till mamma från dotra!

Annica sa...

Fluortanterna kom efter min skoltid, så henne har jag ingen relation till. Däremot minns jag med fasa den förfärliga tysksvenska kvinnliga tandläkare som i barndomen halvt skrämde livet ur en redan nervös och rädd åttaåring. Konstigt att jag inte fick tandläkarskräck.

Vi fyrtiotalister ska sätta näsan i vädret. Vad vore egentligen världen utan oss?

Gunnel sa...

I TV:s "Godkväll" är det ju en massa 40-talister som vill få hjälp med smink och kläder.

Vi 30-talister däremot sitter hemma och kladdar på vårt "Oil of Olay" och så nöjda med vårt utseende. Ha-ha!

Viktoria sa...

Flourtanten minns man mycket väl! :) Det är bra att hon/han kommer tillbaka tycker jag!

Och dagens pensionärer är väl yngre än någonsin? Så pigga o fräscha som ni är har nog ingen varit före er, och kommer nog inte att vara efter er heller!
Tänk alla vi sönderstressade 60-talister - vi kommer att var gamla i förtid vi. :)

Bloggintresserade