fredag 3 september 2010

Nyberga!


I höstas gjorde Mor ,Far och jag en liten tur till Mors barndomshem i Nyberga.
Hur dom fick plats i detta lilla hus är obegripligt.En familj med 10 barn.Ett stort kök,en sovalkov,en kammare och ett rum på övervåningen.
Jag var ofta där på somrarna när jag var liten.
Mormor var den vänaste människa man kan tänka sig.Brunögd och djupt religiös.Kära ,goa "Momma"Morfar körde timmer i skogen med sin häst.Snäll var han också.Åtminstone med oss barnbarn.Kände nog inte honom så väl egentligen.
Kommer ihåg att han hade en blå påse med snus i jordkällaren.Ibland tog han upp den och fyllde på en liten dosa,som han hade på sitt bord i sovalkoven.
Det var alltid så varm och härlig atmosfär där i Nyberga.
En av dom äldre sönerna bodde med sin familj i ett nytt hus intill.Dom hade tvillingflickor.
En gång ,när jag var riktigt liten och kom dit,lär jag ha sagt,när jag såg dom."Finns det två Isaulla?"Dom hette nämligen Isa och Ulla,och alla pratade om dom båda i samma andetag.
Så småningom kom vi att bli riktiga kompisar.Hittade på en massa hyss när jag var där på somrarna.
Ja,lite gamla minnen dyker upp ibland.Egentligen ganska ofta nuförtiden.
--
Det var allt för i dag.
Ha en bra helg!

3 kommentarer:

Sanna sa...

Åhh vad mysigt! Ja det var vanligare med stor familj förr...numer kallas de "familjen annorlunda" och syns på tv. Förr tog man verkligen tillvara på det man hade och varandra... Härligt med gamla minnen! :)

Gunnel sa...

Vilket gulligt litet hus. Men det måste ha varit sängar överallt och i alla rum. Det är så obegripligt för oss.

Själv har jag bara goda minnen från mina morföräldrar också. De hade bara 6 barn, vilket inte var så mycket på den tiden.

Viktoria sa...

Du har fina minnen mamma och visst är det skönt när man får plocka fram dem ibland. :) Jag har också alltid tyckt att det varit en härlig "atmosfär" i Nyberga de gånger vi varit dit o tittat/hälsat på. Ingen har ju bott i just det huset när vi varit dit men man har känt historiens vingslag.

Bloggintresserade