onsdag 15 september 2010

Sommarjobb!

När jag var tonåring fick vi jobba med skogsplantering på somrarna.Slitigt var det.Mannen som basade över oss var väldigt bestämd.Det var bara att lära sig att göra rätt och jobba på.Han körde timmer i skogen,i vanliga fall.Han var vår närmaste granne och världens snällaste.NÄR vi inte var i planteringen!!!
Pojkarna var som pojkar alltid varit.Skulle busa och skrämma oss flickor med grodor bl.a.Då var det skönt att vår bas var sträng.
Det bästa på hela dagen var lunchrasten(som inte fick bli för lång).Jag hade med mig kokt ägg,limpsmörgås och mjölkchoklad.Oh,så gott det var.Känner fortfarande smaken,när jag tänker på det.
Ibland var man så less på alltihop.Så om det regnade riktigt ordentligt nån dag och man fick krypa ner i sängen igen,var det lycka.
Hade ju Sommarlov och måste kliva upp tidigt som attan annars.

En sommar fick jag följa med min pappa på slyröjning.
Han kapade små träd och buskar och jag målade stubbarna med en skarpluktande sörja.
Himmel,om vi vetat det vi vet idag,hade det aldrig hänt.Det var nämligen HORMOSLYR.
Cancerframkallande elände utan dess like.
Som tur var verkar varken min pappa eller jag tagit skada av detta.
Ja,det var annat förr!
Det var inte långt efter denna sommar som en varning kom och detta gift förbjöds.

Ett litet fragment av några av mina somrar blev detta.Kanske kommer på mera,man vet aldrig!
Lite nostalgisk blir man allt!
Hej då så länge!

3 kommentarer:

Gunnel sa...

Vi har samma barndomsminnen. Jag har också planterat skog. Men som jag minns det, var de vuxna väldigt snälla med oss unga.

Men även jag tyckte om dagarna när det regnade och man fick sova ut.

viola sa...

Ägg, limpmacka och mjölkchoklad smakar ff gott i skogen.

Viktoria sa...

Härlig läsning mamma! :) *kram*

Bloggintresserade