onsdag 14 april 2010

Månen!


När månen full
och gul lyser
ligger jag här
och bara fryser.
Kan inte sova,
bara snurrar.
Många tankar
i skallen surrar.
Drömmer och drömmer
om allt det otäcka
önskar att jag
den gubben kan släcka.
När den sen minskar
i storlek och och lyster
är inte natten
längre så dyster.
Men om nån vecka igen
kommer den åter,
fy tusan för den!!
Är den vacker?
Det tycker nog jag,
men önskar ändå,
att natten blir till dag.
--
Allt för idag.Det är inte fullmåne nu,vad jag kan förstå.
God Kväll!

4 kommentarer:

Gunnel sa...

Kunde inte somna i gårkväll. Vad det beror på vet jag inte, men det är nog som du skriver i din dikt att det snurrar för mycket i skallen.
Men man får väl vara tacksam för att det finns tankeverksamhet kvar däruppe.

Viktoria sa...

Ja inte är det fullmåne men precis som både du o Gunnel skriver - det är svårt att somna på kvällarna.
Jag har ju oxå "för" mycket som snurrar i skallen så nog påverkar det. Men sen tror jag faktiskt att det är den andra stora himlakroppen som påverkar oss nu.
Solen. Det är ju så ljust på kvällarna. :) Det är ju både positivt o negativt.

Annica sa...

I ett TV-program i vintras frågade man människor om de tyckte att månens faser påverkade dem. En del var helt säkra på att det var så, medan andra (bl a några vetenskapsmän) hade en annan åsikt.
Jag har ofta svårt att somna, men det kan vara precis när som helst under månaden. Mest är det "tanke-akuten" som ställer till det.

Sanna sa...

Ja jag är ju hopplös och fattar aldrig VARFÖR jag periodvis har så svårt att somna. Och varje gång måste någon annan förklara för mig att det är ju fullmåne! *suck* Så ja jag påverkas ju uppenbarligen enormt mycket och det är ju inte medvetet under just dessa cykler eftersom jag är omedveten om att de pågår just då... Sen är det väldigt jobbigt att sova även när huvudet är fullt av annat...

Bloggintresserade