tisdag 5 oktober 2010

Dofter!


När jag går ut den här tiden och känner doften av löv och lite vått vissnat gräs och mossa är jag tillbaka i min barndom.När vi börjat skola på hösten och skulle gå ut i skogen och hämta löv och allehanda växter.Dessa skulle sen pressas och torkas.Ofta mellan några sidor i en bok.Någonting speciellt var det med detta botaniserande.Om vi lärde oss något vet jag inte,men det finns där i minnet.
Märkligt vad dofter kan framkalla många känslor och sinnesstämningar.
Mors Tokalondoft när hon tvättat sig efter mjölkningen.
Fars blöta vadmalsbyxor när han kom från skogen.
Farmor Idas speciella magte.
Höet på höskullen,när vi hoppade där.
Listan kan göras lång.Dettta får räcka för denna gång.
--
Idag har jag rensat bort en massa gamla kläder.Som tur är minns jag inte vad det var i säckarn när dom en gång är borta.Fyra proppfulla sopsäckar blev det.Hade kvar en del av makens kläder också.Har varit lite svårt att slänga dom,men nu är det gjort.Sanning att säga,så finns det kvar några fortfarande.
Det är så överskådligt i min garderob och i klädkammaren nu.Halleluja!
Förstår inte var alla kläder kommer ifrån.Jag som inte köper någonting,tycker jag.
Skönt är det,men det finns flera ställen att rensa,det är jag medveten om.Få ta det när lusten finns där.
Sprang in på Ica när jag varit till Kronan.
Himmel,träffade på en MASSA pensonärsvänner där.När man ser som värst ut.Osminkad,dammig och skitig och med håret i stipor.Typiskt!!
Men det är så skoj att stöta ihop med alla dessa trevliga människor.
Jag får hoppas att dom blundade!!!
--
Nu slutar jag bolla för i kväll!
Go kväll!

2 kommentarer:

Gunnel sa...

Inte tänkte jag på att du hade håret i stripor. Du var ju så fin i nya glasögon. Det var nog bara du själv som tänkte på att du var osminkad.

Vilka vackra bilder av höstlöv du hade på bloggen. Men snart är alla löven borta, det blåser ju så till den milda grad.

Och Luleå hockey vann. Hurra!!!

Sanna sa...

Härliga minnen! Ja det där med pressade löv fick vi också göra... Du är så duktig på att rensa! Blir riktigt avis på din energi!
Jag blir så glad att du skriver vadmalsbyxor, för jag pratade om såna härom veckan och hela familjen såg ut som fågelholkar! Inte ens Jens visste vad det var? Jag började nästan undra om det var JAG som var knäpp!? :)

Bloggintresserade