onsdag 15 juli 2009

Tornedalen!

Det blev en riktig långtur igår!
Vi startade före tio.Viktoria,Simon ,Linnea,William och jag.
Första anhalt var Överkalix,där vi åt lunch.sen fortsatte vi mot Övertorneå,där jag köpte en blombukett till graven.
I Juoksengi verkade det inte vara någon hemma hos Hasse o Mona,men hundarna höll serenad där inne så dom kunde inte vara långt borta,tänkte vi.
Stegade iväg till Polgården,ett äldreboende som Mona jobbar på.Det ligger nära deras hus.Mona var inte där men väl Emilia.Hon ringde till Roberts Maggan,där var hon och kom på cykel som ett skott.Hon hade en av småflickorna med sig.Sen kom även Maggan och den andra flickan.Robert hade åkt till Göteborg för att göra en STOR tatuering.Himmel,snart är han väl tatuerad hela han!
Fikakalas blev det.Mona har alltid SÅÅÅ himla mycket och gott hembakat fikabröd.
Det var kul att få träffa dom i allafall.Hasse jobbade.
Sen fortsatte vi till Svanstein och Hugo o Helenas grav med blommorna.
Upp till Pello och över till Finland.
Vilka bra vägar dom har där!
Det var så vackert efter älvkanten.Vägen följer den hela tiden.Rejäla rastplatser finns det också.
Mitt emot Jouksengi hittade vi finska Jouksenki.DÄR var det den där otroliga souvenirbutiken var.
Har bara åkt isväg dit en vinter för länge sen.Var så nyfiken om den var kvar.Och det var den.
Vi gick omkring och tittade ett bra tag.Vi köpte lite småplock.
På väg igen.Nu mot Torneå och Haparanda.Hade ju kunnat åka Övertorneå och Hedenäset,det hade blivit lite närmare,men det var så vackert och vi hade ju ingen tid att passa.
I Haparanda åt vi middag på Frasses innan vi började hemresan.
Det var så fint väder hela dagen och William är ju otrolig att ha med i bilen.Inte gnäll för fem öre.Ungdomarna också för den delen.Dom hjälpte William ut och in i bilen varje gång utan knot.
Härliga ungar!!!
Omkring 21.00 var vi tillbaka på Hertsön.
Verkligen en hel dagstur!
Viktoria och jag turades om att köra så det gick så bra.

Jag kände mig nästan febrig ibland,men det var bara att bita ihop.Det var ju så trevligt!
Somnade som en stock och sov jättegott.
På morgonen var jag så tätt i skallen och näsan.Har ätit Rinexin och var och köpte nynässprej.
det är faktiskt bättre.Peppar,Peppar!
Har inte tid med sånt här.
Tvättade av bilen allt blod från myggorna igen och gjorde en enkel långpannekaka.Måste ha något med mig till Granis,tänkte jag.

William har fått vara och bada äntligen idag.Jättevarmt och fint på förmiddagen,men sen kom lite åska och lite regn.

Det var det om det!
Imorgon ska jag packa lite och göra iordning för Granisresan.
Ska kanske gå in till en kompis från 60+ och fika i Lycksele när jag åker förbi på fredag.

Have a nice day!

1 kommentar:

Vickan sa...

Ja, det var en härlig tur vi fick! Kul att någon var hemma i Juoksengi också. :)
Såklart ska du stanna o hälsa på i Lycksele! Du har ju all tid i världen o ingen tid att passa.
*kram*

Bloggintresserade