fredag 15 januari 2010

Posten.

Jag skattar mig lycklig som fick jobba på Posten medan Posten var Posten.
Tänk vilken social betydelse Postkontoren hade på sin tid.
I byarna samlades folk där,bara för att prata en stund och det var många gånger livsnerven i en bygd.
Min Mor skötte Posten i vår lilla by.Det var ett otroligt roligt och ansvarsfullt jobb.
Själv har jag jobbat 29 år på samma jobb,om än på alla möjliga kontor runt omkring här i kusttrakterna..Väldigt roligt att träffa människor och hela tiden lära sig nya saker.För att inte tala om all underbara arbetskamrater man jobbat med.
Vi var fullfjädrade Banksäljare en period bl.a.
Väldigt mycket har det minsann hänt under denna tid.Ständigt omorganisationer och nya chefer,som skulle hitta på allt möjligt.Ombyggnader och flyttningar hela tiden.
Många gånger oroligt och osäkert var man stod,men ett otroligt roligt jobb.
Jag stortrivdes!

Kassaservicen är ju borta sen ett tag och nu läggs dom Företagscenter som är kvar ner.
Skulle inte förvåna mig om det snart blir så att ett Pizzabud kommer med våra brev till brevlådan.Vi kanske rent av får hämta dom själva på OK/Q8.

Det var lite funderingar runt detta.
Vi ses!

3 kommentarer:

Gunnel sa...

Ja, vilket roligt jobb det var när posten var posten. Sedan började nedmonteringen. Du har ju följt det hela vägen, jag var bara med i början. Jag undrar också var det kommer att sluta. Jag jobbade 19 fina år i Postverket, men saknade inte jobbet sen när jag slutade. Jag var ganska less på alla nya chefer och deras nya ideér.

Annica sa...

Visst saknar man den gamla, rejäla, svenska Posten! För att inte tala om alla trevliga postkassörer!
Det var en massa bra kunskap och serviceanda som bara slängdes bort. Och närmast på tur att kasseras står väl SAAB och Volvo.

Viktoria sa...

En fin betraktelse över en epok som gått i graven. Jag saknar också det gamla Posten! Men idag får man väl vara tacksam att man är så pass "gammal" att man fått uppleva det? Dagens ungdomar vet ju inget annat än internetbanker och pakethämtning på ICA.

Bloggintresserade