onsdag 26 augusti 2009

Tillbaka!

En vecka i Västerbottens inland.
Det var så skönt denna gång.Ingen stress eller oro kände jag.
Hade föresatt mig att ta tillvara det som är bra och ignorera(hur stavas det?) det som blir jobbigt.
I det stora hela funkade det faktiskt.
Åkte iväg på torsdagsmorgonen förra veckan.Sa till Mor och Far att jag kommer till Dorotea,så går vi ut och äter en födelsedagsmåltid.Mor fyllde 84 den dan och far hade fyllt 87 den 9de.
Sagt och gjort.15.00 var vi på Hotell Raivi i Hoting och åt en helt otrolig buffe´.Tur sa Mor att vi har Dig med annars hade vi nog stått som fågelholkar här.Det var otroligt mycket mat runt om överallt,så jag kan förstå dom.
Tillbaka i Dorris,tyckte jag att det var lika bra att åka till Granis samma kväll.
Det var jättefint väder och vi satt ute i solen och njöt när vi kom dit.

Fredag gick vi ut i skogen och plockade lite hallon.Skönt!
Efter middagen skulle Far och jag gå ner till sjön och titta till båten.Vi hann inte lång förrän vi fick se Bengt S komma springande efter oss.det var bara att vända om.
Den stackaren har blivit övergiven av sin "flickvän" sen 10år.Han hade kommit från Dorotea till byn,för att komma bort ifrån allt.

Lördag!----Himmel vad det regnade!
Men det går att hitta på trevliga saker att göra ,om man bara vill.
(mina föräldrar vill gärna bli pessimistiska)
Fick dom på andra tankar faktiskt!
Vi åkte till Svanabyn och köpte lite Lördagsgodis.
Eldade baktun och badade,mitt på dan.
Sen åt vi surströmming!
Bengt kom in en stund igen(tyvärr),men han blev inte länge.

Jag hade en jättebra pratstund med Mor o Far sen.
Far har ju varit deppig över att bli gammal och oroar sig hela tiden för hur vi ska klara av att fixa bort allt efter dom.Och ordna alla papper och sånt.
Jag tror att jag fick dom på andra tankar.
Jag sa att både Viola och jag har erfarenhet av detta(tyvärr)så det kan vi.
Det var så roligt att se att dom blev mycket lugnare.
STUGAN!
Dom har förstått att det har varit som en "tung ryggsäck" för mig nu.
Men jag tror att det kommer att ordna sig.Man får ta det som det blir.

Det som var det bästa var att jag kände lugnet där nu.Sov jättebra och gjorde som Sanna sa:Såg det som är vackert och njöt!

Söndag---plockade vi lite bär igen.Hade med oss kaffe och macka!Sååå skönt det var.

Men måndagmorgon.Vi hade planerat att åka ut i busken igen och ha med oss lunch.
Jag hade så ont i ryggeländet och Mor i sina ben.
Vi skippade det.Bären räcker!
Tog och tömde vattnet istället.
Shit!
Vilket jobb!
Jag skulle ju lära mig själv nu.Tusen moment är det Tömma,skruva,skruva,tömma,slangar hit och rännor dit,blåsa kolsyra på tre ställen,skruva bort skruven nere i brunnen(det jag gruvat mig för mest men var enklast)Blöt var jag men nöjd när jag genomfört det.
Jag har ritat ritningar på alltihopa som bara jag förstår.
Efter väl förättat värv åkte vi till Dorotea.
Jättefint väder så jag gick en liten promenad när vi kom dit.
Kära moster Maj träffar man ju också då och då när man är där.

Tisdag!
Fint väder.Nåt måste jag hitta på med mina föräldrar,tänkte jag!
Gjorde dom varsin portion gröt,i mikron."Jag ska tanka,och så kan vi ju åka en sväng nånstans,"sa jag.
Jag visste nog inte själv hur lång tur det skulle bli.
Det var Jättekul!
Vi åkte iväg mot fjälltrakterna.I Högland fick vi se att dom sålde GETOST.Jag följde pilarna,det var rena labyrinten.Otroligt kuperat är det i denna by.Kringelikrokigt innan vi kom fram till det lilla ysteriet.Där utanför stod en man och kokade getmese i ett litet sjul.I en källare hade dom ysteriet.Vi köpte ost och mese.Getterna betade därutanför.Så otroligt pittoreskt.

Det värsta var att jag hade glömt KAMERAN.Grämde mig hela resan.

Vi åkte ända upp till Borga och Borgafjäll (det är två skilda byar)sen.
Tittade på borgahällan på ganska nära håll.Otroligt imponerande!!!!
Åt på Björnidet på campingen.
Då var vi så hungriga,så jag har aldrig sett nån äta så mycket(inte M o F iallafall)
Möra och mätta kom vi hem till Villagatan.Maj kom och fikade med oss,Vi orkade inte äta nån middag.

Nu är jag hemma igen efter en riktigt givande resa.
Dom är väldigt glömska och tjatiga mina föräldrar(far värre nu)men det får man lära sig hur man ska hantera.Jag är så glad så länge jag har dom kvar.
Jag känner att det är så viktigt att dom får känna att dom betyder något och att man bryr sig om dom.Dom är ju mina älskade föräldrar!!!

Lägger in nån bild från stugan nästa gång,orkar inte nu.
Tog nån bild med mobilen på fjällresan
,ska försöka skicka den till datorn.Men det blir ju inte lika bra.

Har inte sett Tv annat än lite nyheter ikväll.
Det var sååå mycket på datorn som pockade!

Måste iväg till EM möbler imorgon.Dom ringde att tyget jag valt till soffan hade utgått.Herreje!det är ju så SVÅRT!

Nu får det var bra med "skrönor" för i kväll.
God Natt!!!!

4 kommentarer:

Vickan sa...

Vilken härlig läsning mamma! Så roligt att du fick en sån fin vecka. Du verkar ha lyckats "fånga dagen" och njuta av det som är just nu och här.
Jag tycker också det är så fantastiskt så länge vi får ha mormor o morfar hos oss även om det märks att de blir äldre och glömska.
Lycka till på EM!
*kramar*

Eva sa...

In och kikar, låter som du haft en bra vecka tänk att du ändå får ha dina föräldrar ännu, det är bara göra det bästa av det även om det säkert är jobbigt när dom blir äldre men tänk ändå vad dom orkar med. själv är jag hemma och sjuk, trist men imorgon tänkte jag hasa mig iväg. Tur jag har Viktoria att skriva till =) ha en bra dag nu.

Patrik sa...

Hej Mor :-)
Vad skoj att Du och även mormor och morfar fick en sån kvalitetstid, måste kännas sååå skönt. Och så mycket aktiviteter, rena rama "festfixarn" ;-)
Hoppas att den färg du nu fick ta istället för förstavalet är bra och du känner dig nöjd med den. Du får skicka ett kort när du installlerat den, helst med en bild med dig sittande/liggande på din nya favvoplats. Kram på mamma

Sanna sa...

Håller med brorsan! Jag vill också ha bildbevis sen! :) Kram!

Bloggintresserade