fredag 6 november 2009

Amerikanska män.

Läste en krönika av Annika Marklund i Aftonbladet idag.
Hon skrev om hur hon blivit behandlad när hon var och besökte sin far i LA i USA.

Jag citerar:
Jag är på besök i Anna Anka-land.Det märks.De yttre likheterna mellan fam.Ankas mansion i Westlake Village och min pappas fallfärdiga trerummare nere i San Fernando Valley är visserligen knappast slående,och ingen på min gata trippar omkring i Guccipumps eller lägger tusentals dollar på rosenbuskar.Men kvinnosynen är sig lik.Den som säger att kvinnans uppgift är att vara sexig och ständigt vara tillgänglig för mannen och hans njutnig.
Den delar Anka med männen som bromsar in varje gång jag,min femtonåriga syster eller någon annan kvinna syns till på trottoaren. Slut citat.


Hon skriver att den amerikanske mannen känner sig hotad,eftersom det är första gången fler kvinnor än män är verksamma i yrkeslivet.Många av dom försöker ta tillbaka makten genom att med ord förnedra och förtrycka.
Mannen i skåpbilen gör klart för mig att jag är bröst,rumpa,mun och kön och inte människa,Skriver hon.


Jag har tagit jämställdheten för given.Vant mig vid att kunna promenera omkring som jag behagar och inte få ett enda könsord slängt efter mig.

Solen värmer i nacken.Det hade kunnat vara behagligt att gå här,slutar hon.
Ja vad ska man tro och tycka!
----------------------------------------------------------------------------------

Nu har klockan hunnit bli 23.00 och jag har sett Rhabi åka ur Idol.Det var nog rätt,men jag tycker faktiskt att Eddie skulle ha åkt före.

Jag tvingade mig faktiskt ut en liten promenad i survädret.Det var trevligt ändå,för jag träffade flera trevliga bekanta som jag pratade länge med.En av dom sa ,att hon har inplanerat i sin agenda en tur varje dag,för att"Byta ut tankarna".Det var ett bra uttryck tycker jag.Det är bra för både kropp och själ att gå ut i friska luften en stund.

Ha en trevlig helg!
Bye!

1 kommentar:

Viktoria sa...

Godmorgon! Intressant det du skrev om Annika Marklund. Så är det nog mycket här i Sverige också. Tyvärr. Tänk att vi inte kommit längre 2009!
Skönt att du kom dig ut igår. Jag blir lite avundsjuk. :)
Idag ska vi till Skifix i Boden och lämna tillbaka mina slalomskidor som jag har hyrt där. Det är liten risk att jag ska åka igen med mitt knä... :( Och vill jag prova någon gång kan jag hyra utrustning.
Vi ska passa på att kika på deras nya galleria också när vi är där!

SÅ vackert med snö idag! Hoppas du får dig en prommis idag! *kram*

Bloggintresserade