söndag 1 november 2009

Första November.


Idag är det 46 år sedan vi förlovade oss Lennart och jag.631101.Vi gick på Handelsskola i
Dorotea och hade knapert med pengar.Hur vi fick ihop till ringar förstår jag inte.
Vi hade träffats i Sollefteå året innan.Han gjorde "lumpen" där och jag var tandsköterskeelev hos en privattandläkare.
Kommer ihåg när han ringde hem till sina föräldrar.På den tiden fick man gå till Telegrafen och beställa samtalet.Sen fick man gå in i en hytt och prata.Inga mobiler då inte!
Det var första gången jag hörde honom prata finska.Vilken chock!
Det känns så otroligt länge sen och ändå som igår.

Vi hann vara tillsammans 44 år innan han blev sjuk och lämnade detta jordelivet.Men han finns här hos mig ändå.

Många minnen poppar upp.Både bra och mindre bra.För det mesta var det bra när vi kämpade att få ett bra liv för oss och våra barn.Tror att vi lyckades ganska bra.


----------------------------------------------------------------------
Lite dagboksanteckningar idag också.
Viktoria bjöd på lunch-middag.Gott och trevligt!Tack!
Williams kusin som varit här, skulle iväg med flyget till Stockholm.W var nog lite ledsen.Gillar Hanna jättemycket.Hon är 18 år och tar snart studenten.Hon har även varit upp till Farmor o Farfar i Gällivare denna vecka.
Jag tog en liten promenad innan jag gick hem.Det klarnade upp så det var så skönt.Vi har inte varit bortskämda med lite ljus nu på länge.
Det blir en tidig morgon i morgon igen.Ska vara på fotvård 8.15.Jisses!Fick presentkort av mina barn till Mors dag.Ska bli välbehövligt för mina fötter.
Hoppas att det är nån som tittar in på min blogg och att det är något av intresse jag skriver.Det är jätteskönt att bara skriva av sig lite.
Tackar Eva så väldigt mycket för den fina kommentaren i går!Tack!!
Ha en riktigt bra ny och fräsch vecka!

5 kommentarer:

Gunnel sa...

Mycket intressant Yvonne att läsa om ditt tidigare liv. Ni måste ha varit väldigt unga när ni förlovade er. Våra förlovningsringar kostade 53:-/st 1959.

Eva sa...

Tänk ändå, 44 år tillsammans det är tråkigt att det inte blev ännu flera men man får vara glad att få så många år tillsammans ändå och komma ihåg det bra.
Min bror fick bara 8 år tillsammans med Helena men han sa...jag har fått 8 år med Helena och det är jag jätteglad över, en del träffar aldrig någon att vara lycklig med...det var fina ord och så sanna. Hoppas allt är bra och att dagen blir bra fast det är mörkt och trist.

Viktoria sa...

Det är så roligt att få läsa om er historia mamma. Tänk att det har gått så länge och tänk så mycket som hänt sen dess.
Fina ord av Eva idag igen!
Hoppas du haft en skön stund på fotvården.
*kram*

Annica (Gunnels väninna) sa...

Hej Yvonne! Via Gunnels blogg har jag även "läst dina tankar" och då fick jag se att du och din Lennart förlovade er den 1 november 1963. Det var intressant att läsa - jag minns den fredagen exakt eftersom jag då blev faster för tredje gången. I går fyllde min brorson 46 år. Tänk vad vissa datum kan väcka minnen!

Sanna sa...

Värmande att läsa om ditt och pappas liv. Du skriver så bra!
Hoppas det var skönt med fotvården, så det var värt att kliva upp så tidigt!? ;-)
Kramis mams!

Bloggintresserade